 
	
The Summon® Service
| Producent: | Ex Libris | 
|---|---|
| Partner: | Ex Libris, Part of Clarivate | 
| Typ: | Nástroje pro integraci, správu a sdílení | 
| URL: | Homepage produktu / Product info | 
| Obory: | Informační studia a knihovnictví | Výzkum a vývoj | 
 
Chcete vědět víc?
		Pište a volejte, Jakub Petřík má odpovědi na všechny vaše dotazy.
	
Popis produktu
Vyhledávací službou nové generace pro profesionální použití The Summon® Service založila společnost Serials Solutions (dnes součást Ex Libris, a ProQuest company) zcela novou koncepci řešení univerzálního vyhledávače pro odbornou veřejnost. Podobná řešení jsou nyní většinou označovaná jako „discovery service“.
The Summon® Service umožňuje skutečně „googlovat“ v odborných zdrojích dostupných prostřednictvím té které knihovny! Na rozdíl od dnes již běžných služeb typu „federativní vyhledávač“, totiž služba Summon® přímo indexuje metadata i plné texty od jednotlivých vydavatelů, takže odezva na zadání dotazu je téměř okamžitá. Od roku 2025 je uživatelům k dispozici Summon Research Assistant – nástroj, který automaticky shrne výsledky vyhledávání, cituje relevantní zdroje a poskytuje okamžité, kontextové odpovědi na dotazy v přirozeném jazyce.
Předpokladem samozřejmě jsou smluvní vztahy s vydavateli a producenty indexovaného obsahu – a zde se ukázalo, že koncepce Summon® oslovuje velké množství vydavatelů – celkem Summon® pokrývá produkci více než 9100 vydavatelů a indexuje celkem přes 5,3 miliardy unikátních záznamů! (více o indexu)
Vedle placených zdrojů Summon® indexuje také relevantní volně dostupný obsah – počínaje open access tituly až po specializované databáze. A konečně je součástí implementace Summonu pro konkrétní instituci indexace jejích knihovních katalogů, institucionálních repozitářů a dalších interních systémů – čímž se Summon® stává skutečně univerzálním vyhledávacím nástrojem pro všechny uživatele z dané instituce.
The Summon® Service je první skutečně realizovanou službou typu „discovery“ – betaverze byla spuštěna již v lednu 2009 a od léta 2009 je k dispozici všem zájemcům. Ačkoli se již objevilo několik pokusů o napodobení, Summon® je bezkonkurenčně nejlepší jak počtem indexovaných zdrojů (vč. plných textů), tak kvalitou zpracování metadat a počtem zákazníků. Summon® je provozován zákazníky po celém světě a počet implementací rychle stoupá. Za všechny několik příkladů implementací:
- Národní technická knihovna v Praze
- Vysoká škola ekonomická v Praze
- University Library of Southern Denmark
- University of Texas
Summon® – podobně jako vyhledávače na volném webu – je zcela bezbariérový a může v něm vyhledávat kdokoli bez přihlášení. Přilogování je nezbytné až pro vzdálený přístup k úplným záznamům a plným textům z placených zdrojů. Díky responzivnímu designu webu se rozhraní automaticky přizpůsobí velikosti obrazovky mobilního telefonu, tabletu, notebooku, nebo jiného zařízení připojeného k internetu.
Vyhledané záznamy lze jednoduše exportovat do různých citačních manažerů (RefWorks, EndNote, Citavi, citace.com, ad.).
Do vyhledávače Summon je integrována služba ProQuest RefWorks – přímo v rozhraní Summon je možnost přihlásit se do osobního RefWorks účtu přes odkaz Log in. Následně se všechny záznamy uložené v rozhraní Summon automaticky ukládají i do osobního RefWorks účtu. Tato služba je zdarma, má však svá omezení.
K dispozici je také zobrazení alternativních metrik z altmetric.com, tato služba je bezplatná. V admin modulu lze aktivovat zobrazení Altmetric u výsledků vyhledávání a v postranním panelu s detailními informacemi k záznamu. Aktivovat lze také propojení na Web of Science a Scopus. U výsledků vyhledávání se pak zobrazují počty citací.
Export záznamů ve formátu .ris do citačního manažeru Citace.com, systémové statistiky a reporty založené na Oracle Business Intelligence (OBI), označení open access obsahu a také filtr pro vyhledání open access dokumentů, bX Recommender, možnost integrace se Syndetics Unbound.
Citation Trail – zobrazení citovaných (Cites) a citujících článků (Cited by) u výsledků vyhledávání a propojení na citující/citované články. Zobrazování historie vyhledávání (v rámci jedné session) a možnost ji uložit do vlastního Google Drive účtu.
Related Items – tato funkce pomůže uživatelům snadno najít k názvu knihy také související kapitoly a recenze.
Možnost vyhledávat autory a spoluautory dle ORCID ID. Aktivovat lze přidání přímých odkazů na PDF z databáze Unpaywall. Od roku 2020 je možné snadno integrovat chatovací službu WhatsApp.
Poslední novinky
- Summon Research Assistant, revoluční nástroj pro vyhledávání s umělou inteligencí (10. 3. 2025)
- Letní novinky v discovery službě Summon (18. 9. 2020)
- Summon Roadmap 2020 (1. 4. 2020)
- Summon nyní využívá Ex Libris Central Discovery Index (1. 4. 2020)
- Augustová aktualizácia Summon (18. 7. 2018)
Užitečné nástroje a materiály
Články
- 
				 Zkušenosti s implementací Summon® v České republice Zkušenosti s implementací Summon® v České republicePrezentace a články: - Objevte discovery! (V. Karen, INFOS 2013)
- „Máte to?“ – Summon jako základní vyhledávací nástroj Národní technické knihovny (M. Janíček, INFORUM 2013)
- Využívanost discovery systému Summon v Národní lékařské knihovně – naše dvouleté zkušenosti s provozem služby
- Zkušenosti s implementací discovery a novinky v této oblasti – na workshopu konference INFORUM 2013 (T. Soukup)
 
- 
				 Evaluating the Impact of Web-Scale Discovery Services in Libraries [whitepaper, 2018] Evaluating the Impact of Web-Scale Discovery Services in Libraries [whitepaper, 2018]
- 
				 Discovery Services: Libraries and Beyond – A Glance into a Possible Future Discovery Services: Libraries and Beyond – A Glance into a Possible FutureNahraný webinář z roku 2016. 
- 
				 Taming Lightning in More Than One Bottle: Implementing a Local Next-Generation Catalog Versus a Hosted Web-Scale Discovery Service Taming Lightning in More Than One Bottle: Implementing a Local Next-Generation Catalog Versus a Hosted Web-Scale Discovery Service163.3 kB Autoři článku: Scott Garrison, George Boston a Sheila Bair, Western Michigan University (WMU) Libraries 
- 
				 Software as a Service and Cloud Computing: Key Considerations for Libraries [White paper] Software as a Service and Cloud Computing: Key Considerations for Libraries [White paper]
- 
				 Hacking Summon 2.0 The Elegant Way Hacking Summon 2.0 The Elegant Way
Manuály a uživatelská dokumentace
- 
				 Summon LibGuides Summon LibGuidesStránky s kompletními informacemi o službě Summon pro koncové uživatele i pro knihovníky. Ukázky jednoduchého a pokročilého vyhledávání. Často kladené otázky (FAQ) od knihovníků. Odkazy na webexy a marketingové materiály a další externí zdroje. 
Propagační materiály
- 
				 Prezentace Summon - duben 2012 Prezentace Summon - duben 20123.02 MB Stručné představení vyhledávací služby Summon 
- 
				 Summon Highlights Demo Summon Highlights Demo
- 
				 Relevance Ranking in the Summon Service Relevance Ranking in the Summon Service
- 
				 Summon Marketing Resources Summon Marketing ResourcesPropagační materiály pro službu Summon – loga, plakáty, uživatelské manuály (User Guide a Getting Started) ke stažení. 
- 
				 Summon services & Syndetic Solutions Summon services & Syndetic SolutionsPopis výhod propojení služeb Summon a Syndetics Solutions. 
Školicí materiály
- 
				 Summon Training Summon Training
- 
				 Introducing the Summon-Altmetric Integration Introducing the Summon-Altmetric IntegrationZáznam webináře (březen 2016), kde bylo představeno zobrazení alternativních metrik z altmetric.com ve vyhledávači Summon, součástí byla také detailní prezentace Altmetric. 
- 
				 Summon Basic Search Summon Basic Search
- 
				 Summon Searching Beyond the Basics Summon Searching Beyond the Basics
Materiály pro administrátory
- 
				 Getting Started with Summon Research Assistant Getting Started with Summon Research AssistantSummon Research Assistant uses a Retrieval Augmented Generation (RAG) architecture to combine the language capabilities of the LLM (Large Language Model) with the knowledge from material indexed in the Central Discovery Index (CDI). 
- 
				 Integrácia LibKey a Summon Integrácia LibKey a Summon
- 
				 Lean Library integrations Lean Library integrationsNávody pro integraci Lean Library se službami SFX, Alma, Summon a 360 Link. 
- 
				 Discover Summon - Administrative Tips for New Staff Discover Summon - Administrative Tips for New Staff
- 
				 ExLibris Support Portal a Knowledge Center ExLibris Support Portal a Knowledge CenterV Knowledge Center naleznete otázky a odpovědi, uživatelské příručky a dokumentace a video tutoriály k nástrojům Summon, 360, Intota a Ulrich`s. Support Portal je dostupný pouze pro stávající předplatitele nástrojů od společnosti Ex Libris, Part of Clarivate, na platformách 360, Summon, Intota, Ulrich`s a dalších. Vyžaduje přístupové jméno a heslo. 
- 
				 Hacking Summon 2.0 The Elegant Way Hacking Summon 2.0 The Elegant WayIn this article, we show how to reverse-engineer the AngularJS-based Summon 2.0 interface to discover the modules, directives, controllers, and services it uses, and we explain how we can use AngularJS’s built-in mechanisms to create new directives and controllers that integrate with and augment the vendor-provided ones to add desired customization and interactions. 
- 
				 Summon: How to create Custom Search Box Summon: How to create Custom Search Box
- 
				 Summon and Open Access Content Summon and Open Access Content
- 
				 Summon - video tutorials Summon - video tutorialsIntroduction to Summon | Understanding the Summon Index | Client Center Essentials | Client Center Extended Training | Customizing Summon | Reference Staff 
- 
				 2016 Redesigned A-to-Z List & E-Journal Portal 2016 Redesigned A-to-Z List & E-Journal Portal
Albertina icome Praha s.r.o., Štěpánská 16, 110 00 Praha 1
tel.: 222 231 212
e-mail: aip@aip.cz


